Försäljning av utrustning

Lettmann Kayaks 

När vi sökte efter en leverantör av välgjorda kajaker för expedition och coachning hittade vi snabbt till Lettmann-fabriken i Moers, Tyskland (https://lettmann-shop.de/en/). Deras båtar är extremt välgjorda med enorm uppmärksamhet till detaljer. Lettmann är ett familjeföretag med ursprung ur olympiska tävlingspaddlingar. Tre generationer i familjen Lettmann arbetar i fabriken och de är super-kunniga, vänliga men framför allt producerar dom kajaker och paddlar i världsklass.


Vi tycker att Lettmann havskajakdesigner fungerar särskilt bra för dess syfte. Varje kajak görs på beställning och det finns tre konstruktionskvaliteter från glas (DCS), till kolfiber (LCS) och slutligen vakuumkolfiber (VCS). Man kan göra olika tillägg i beställningen tex lägga in ett extrafack åtkomligt från sittbrunnen, en dagslucka (finns i olika storlekar, men vi rekommenderar 200 mm), en mindre godislucka samt en monterad kompass. Vi rekommenderar att repögla i båda ändarna fästs med ett hål genom kajaken i stället för att glasas fast ovanpå kajaken. Fotstödet är en rörlig platta så att du kan jobba med fötterna utan att behöva sitta som en groda. Sitsen är bekväm och väl vadderad, även på sidorna.


Vi säljer Lettmanns utbud av havskajaker och paddlar i Sverige. Titta på deras webbsida; lettmann.de för att se hela utbudet av kajaker. Använd gärna konfiguratorn för att välja dina favoritfärger för skrovet, däcket, sittbrunnskanten, sömmarna och däcklinjerna. Du behöver kanske översätta tyskan för några av termerna, men det är rätt uppenbart.


The Lettmann Biskaya

För eget bruk älskar vi Biskaya som expeditionsbåt. Den är intuitiv att paddla och har precis tillräckligt med ”bananform” och mycket god fart. Båten går bra i vågor och sitter bra i vattnet. De stora luckorna både fram och bak gör det enkelt att packa tält och andra större utrustning för längre turer. Godisluckan framför paddlaren är förvånansvärt lång, vi har börjat lägga in vår stormjacka där, liksom de obligatoriska godsakerna.

Biskaya finns i tre storlekar, LV, MV eller HV (låg, medel eller hög volym) för att passa små, medelstora eller stora paddlare. Den kan beställas med en standard Kayak Sport skedda eller en unik Lettmann skedda-roder. Den fungerar som en skedda tills det är helt nerfälld då den övergår till att fungera som ett roder. Detta är användbart för de som tycker kantning är ett svårt sätt att styra. Fördelen är att rodret är skyddat vid landning eftersom skeddan dras in i kajaken.

Biskaya LV sitter bekvämt på vågigare vatten

The Lettmann Skinner 

Skinnern är en modernare version av en grönländsk design. Den är en lång och elegant kajak med en annorlunda form på skrovet, bredast bakom sittbrunnen och fint avsmalnande i för och akter. Skinnern är mycket snabb kajak och svänger anmärkningsvärt bra när kantad. I vågor klyver den smala fören och aktern ”tar upp” energin så att kajaken håller god fart medan andra kajaker ”dunsar” ner i vågdalarna och blir tröga att paddla. Den finns bara i en storlek.

Detta har blivit favoritkajaken för både Therese och Kevin för paddling på Sveriges östkust. Den är jätteroligt att paddla och klarar distanser så lätt.

Vi har ”demo”-exemplar av Skinner, Biskaya LV och Biskaya MV tillgängliga för dig att prova, antingen från vår bas i Söderköping eller utifrån ön Harstena. Hör av dig om du vill testa dem. Vi fixar gärna en ”demopaddling” så att du kan få uppleva dessa fantastiska kajaker utan köptvång. Om du är intresserad av en båt kan vi hjälpa dig att hitta fram till rätt specifikation för just dina behov och lämnar gärna en offert. Det exakta priset beror på dina tillval samt växelkursen vid beställningen.

Kajakpriser

Lettmann tar ut ett grundpris för en basic kajak och sedan extra för varje tillval du gör. Vår föreslagna specifikation för en Biskaya med skedda, är med en extra 200 mm daglucka (till antingen vänster eller höger bakom sittbrunnen) och en godislucka, laminerade skott, repöglor fram o bak monterade genom hål i fören och akter. Alternativet med ett tvåfärgat däck ser dessutom ganska snyggt ut. Om du beställer en kajak från oss hämtar vi den från Moers Tyskland och levererar den till din hemadress i Sverige (om du befinner dig inom en radie av 200 km från Söderköping). Du kan även hämta den från oss.


Biskaya in skeg formConstruction type
DCSLCSVCS
Prices* (Swedish Kronor)28,00036,15042,300
Sweetie hatch1,730
Day hatch1,730
Laminated bulkheads850 each (2,550 for 3)
Toggles through holes500
Silva 70 P compass1,100
Total price:
*Including Swedish MOMS @ 25%
35,61043,76049,910

För Skinner väljer vi oftast inte en dag lucka eftersom vi gillar det stora lastutrymmet bak och finner att den längre godis-luckan räcker för det man vill komma åt på vattnet. 

Skinner in skeg formConstruction type
DCSLCSVCS
Prices* (Swedish Kronor)29,12037,25043,400
Sweetie hatch1,730
Day hatch1,730
Laminated bulkheads850 each (2,550 for 3)
Toggles through holes500
Silva 70 P compass1,100
Total price:
*Including Swedish MOMS @ 25%
35,88044,01050,160

Lettmann Paddles

Eva med en Ergonom pro havskajakpaddel på Höga Kusten.

Ergonom Pro Sea Carbon LCS 70
(Pris 5897 Kronor inklusive moms)

Paddlar är ett viktigt men ofta ganska nedprioriterat. Therese och Kevin har båda använt den lätta paddeln; Ergonom Pro LCS Sea 70, från Lettmann, de senaste fyra åren och vi har även sådana till våra kunder på våra coachpass och längre expeditioner (https://lettmann.de/produkt?shopid=706&cat = seekajak-und-touren-doppelpaddel-ergonom-schaft). Paddeln är tillverkad i två delar och har ett böjt skaft, med en längre hållsektion än andra välkända märken. Ett enkelt justerbart centrallås gör att du kan byta fjädervinkel eller göra paddeln längre/kortare medan du är på vattnet. Bladet och skaftet är tillverkade i ett enda stycke så de är superstarka. Bladet har inbyggt flytmaterial i vingbladen som hjälper när du paddlar. Det finns två bladstorlekar, stor eller liten och paddeln kan beställas i olika längder.

Vi har dessa paddlar tillgängliga för ”demopaddlingar” så hör av dig om du vill prova dem.

Lettmann Grönlandspaddel – The Blacklight
(Pris 6700 Kronor inklusive moms)

De ursprungliga Blacklight -paddlarna gjordes av Sara Wagner i Sverige. När Lettmann förvärvade denna design, lade de till en central I -balk som gjorde dem mycket starkare.

Dessa kolfiberpaddlar är superlätta och gör paddlingen enkel. De har ett skaft och har ett tydligt vingformat tvärsnitt. Kevin föredrar att använda denna paddel för paddlingar på östkusten i lättare vindar. Det är en är väldigt skonsam paddel för axlarna och den går helt av sig själv.

Whetman Equipment

Vi har arbetat med Steve sedan han började göra kajak paddlar i skjulet längst ner i trädgården i Devon. Nu, baserad i en större modern enhet, gör Whetman de bästa bogseringssystemen som finns. På Blue Coast Adventures försöker vi ha Sea-Guide, Sea Beans och kontaktdraglinor på lager, trots stora svårigheter med Brexit och förseningar i  transport från Storbritannien till Sverige.

Guide Bogserlinan (14 m)
(pris 1230 kronor, inklusive moms)

Den 14m “Guide Tow-line” från Whetman-equipment är i själva verket två bogserlinor i en

Ett 14 m flytande bogserlina fäster till vänster på midjebältet, och en kortare 50 cm ”kontakt bogserlina” är fäst vid bältets högra sida. Guide-linan har utformats för dem som bogserar ofta, och har en riktigt välgjord väska. Väskan är tillräckligt stor för att med lätthet kunna packa ihop linan på vattnet och har en stor tandad dragkedja i plast som inte rostar. Väskan har reflekterande tejp. Bogserlinan är fäst till midjebältet först med en stål ring i mitten av påsen, som i sin tur har en 40-60 cm lång stötdämpande resårlina innan bogserlinan. Detta håller dragkraften centrerat när det används och undviker ryck. För att korta bogserlinan kan linan dras genom kajaken som ska bogseras och sen fästas i denna ring.

Kevin var med i prototyp test av Guide-draglinan längs norra Cornwall-kusten, och har varit en entusiastisk användare sedan dess. På sin egen guide-draglinan har han en 3 m lång del av flytande band ytterst på linan fäst i karbinhaken med vulkaniserande tejp, för att ge en platt anslutning som lätt kommer att löpa genom däcklinjer utan att haka fast när den släpps. Flötet är rörlig och nära skarven med flytlinan.

Sea Bean Elite bogserlina (10 m pris 1006 kronor, inklusive MOMS)
Sea Bean Elite bogserlina (14m pris 1126 kronor, inklusive MOMS)

Sea Bean Elite bogserlina             
(10 m pris 1006 kronor, inklusive MOMS, 14m pris 1126 kronor, inklusive MOMS)

The Sea Bean kommer i två längder, 10m och 14 m, och är ett idealiskt val för fritids paddlare som kanske inte behöver bogsera särskilt ofta. Den enkla ”no-nonsense draglinan”, utformad för att se ut som en Cornish Pasty, är idealisk för de flestapaddlingar i Sverige, väskan är liten och lätt att bära, linan är enkel och kommer utan flöte men med tejpad karbinhake. Detta är ett bogseringssystem som Therese föredrar att använda både för coachning och på turer och hittills har det visat sig vara utmärkt praktiskt och effektivt.

Whetman contact tow
(pris 555 kronor, inklusive MOMS)

Att ha ett kontaktdraglina på fördäck innebär att du snabbt kan koppla ihop dig till en annan båt och bogsera den, med fören bredvid den bredaste delen av din kajak och den bredaste delen ungefär i nivå med din akter. Detta fungerar bra när du hämtar en kajak någon har ramlat ur ochtappat taget i kajaken, eller om du bara behöver göra en kort, snabb insats att hjälpa en paddlare att komma förbi en udde eller ett hinder.

The Whetman MkII Contact Tow

har ett spänne i rostfritt stål som du kan justera längden med, användbart om du vill släppa bak båten du drar litegrann. En av dess andra huvudsakliga användningsområden (åtminstone i Sverige) är att fästa båten vid stranden när man anländer till en hamn. Du kan lämna de fullastade kajakerna på vattnet och fästa dem på de ringar som segelbåtar normalt skulle knyta fast på! Jag använder också min ”Contact Tow” när jag vill korta ner längden av min Guide-bogserlina, jag fäster en karbinhake på bogdäcklinorna av den båt jag ska dra och lägger sedan repet genom den andra karbinhaken och tillbaka till O-ringen i mitt midjebälte. Detta undviker risken att nylon gnager över nylon som skulle vara fallet om man drog bogserlinan direkt genom däcklinan av kajaken man ska dra.

Kraken karabiner
(pris 150 kronor, inklusive MOMS)

Bra karbinhakar för havskajakpaddling är alltid svåra att hitta. Klätter karbiner är inte bra eftersom dem har en ”tand” som fastnar lätt i linor. Karbinhakar tenderar att rosta fast, särskilt på långa expeditioner och de bästa sättet att undvika det är att tvätta dem i färskt vatten direkt efter användning på havet. Whetman Equipment karbinhaken har utformats speciellt för havskajakpaddling och är mycket lätt att använda med hjälp av bara en hand. Den smala konstruktionen i rostfritt stål gör den till den mest rost motståndskraftiga karbinhaken hittills och den är överlägset den bästa till dina bogserlinor.